Pop the cork!



*Short english summary at the end of the post

Denna skönhet är gjord av kork. Är det inte otroligt!? Tänk att man kan använda kork för att tillaga väskor. Natur vänligt och 100% vegan- också Peta godkänt. I en värld av snabbt mode och materialism är det en högtid att tänka på materialen vi använder. Korken på väskan känns och ser ut som mjukt läder. Väskan är stadig och tål också vatten. 
Detta armgodis hittade jag i Hagnäs hall när jag var ute på lördagspromenad. Jag gick in i hallen för att värma mig i höststormen och råkade gå förbi Art by Corks butiks stånd. Först gick jag bara klart förbi, mitt öga såg bara massa väskor men jag antog att de var läder. Men när jag var påväg tillbaka hem så gick jag igen förbi och då såg jag det- en liten lapp på en väska Vegan. Och där stannade jag. 
Jag fastnade extra för denna lilla väska, på display hade den ett kort handtag. Det var kärlek vid första ögonkastet. I sin vackra enkelhet speglar den elegans men framförallt så är den klassisk. Den kan förvandlas från en vardags handväska till festväska. 



 Väskan har en lång kedja som man kan justera med hjälp av ett knäppe inne i väskan och knyta ihop kedjan för att justera längden. När kedjan är som längst når väskan till höften på mig och som kortast är den en mini handbag. Personligen är jag just nu en stor fan av "mini handbag" trenden så jag väljer att ha väskan på det kortaste. En fin detalj är kedjan har en bit av korklädret så den inte ska vara obekväm på axeln och i handen.



På tal om detaljer- väskans insida är inte brun den är en härlig ljus trä färg. Och där kan man faktiskt se att väskan är gjord av kork. Insidan har ett litet fack för axel kedjan om man har väskan spänt. 
Väskan känns verkligen stadig, sömmarna är fint sydda och inga trådar hänger löst. Ytan på väskan är levande som gör väskan i sig själv unik. 


Väskan var alltså av Art by Corks. De har andra modellers väskor men också heminredning och skor. Allt vegan, designade i Finland gjorda i Portugal. 

*
This beauty is made out of cork. Isn't that incredible? The bag is 100% vegan and thereby cruelty free .  It's made and designed by the brand Art by Cork. This is a Finish brand that make their products by hand in Portugal.
The material feels by touch like a soft leather bag. It has an adjustable metallic strap. This can be adjusted to an over the shoulder bag or a handbag. This is a definitive plus for me, I love versatile clothing! The bag can easily transform from day time to nighttime festivities.
Check out the designer Art by cork's website for more products. They also make home accessories and shoes and more!

Comments